یکی از مهم ترین سئوالاتی که ممکن است برای کاربران تازه کار ، یا کسانی که هنوز تجربه خرید اینتزنتی را ندارند پیش آید ، این است که چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم و هزینه محصولات را واریز کرده و مطمئن باشیم که محصولات را درب منزل یا محل موردنظر دریافت خواهیم کرد ؟
در چندین سال گدشته موضوع اعتماد به فروشگاه های اینترنتی یکی از مواردی بود که نیاز به دقت فراوان داشت اما خوشبختانه در چند سال اخیر با ایجاد برخی زمینه ها و شروط لازم جهت راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی ، میتوان با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید و همچنین واریز وجه به حساب فروشگاه مدنظر نمود . بازار گردی های طولانی و خسته کننده ، در دسترس نبودن محصولات مورد نیاز در بازار شهر و یا کیفیت های پایین ، مسبب این شدند تا فروشگاه های اینترنتی و آنلاین رشد کنند تا شما بتوانید از داخل منزل یا محل کار و از پشت میز خودتان ، محصولاتی که نیاز دارید را از مناطقی دورتر از منزل خود سفارش دهید تا در کمتر از چندروز به دست شما برسد . تجربه خرید اینترنتی یکی از لذت بخش ترین تجربه ها است . اما در این بین باید به چندین مورد مهم توجه کرد که مهم ترین آنها روند اعتماد به فروشگاه هدف است .
چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم
در این قسمت چندین شرط مهم را خدمت شما معرفی خواهیم کرد که باید ضمن بررسی آنها ، اطمینان خاطر لازم را بدست آوردید البته هیچ تضمینی از طرف این مقاله فروشگاه اینترنتی کالیما برای تایید اعتبار هیچ فروشگاهی وجود ندارد چراکه درصورت وجود مشکل نمیتوان دلیل وجود نقص را بررسی کرد و هروب سایتی ممکن است با داشتن تمامی شرایط در کار خود کمبود داشته باشد اما با این حال باید اصلی ترین موارد را مدنظر داشته باشید . اولین موضوع داشتن نماد اعتماد الکترونکی است .
- نماد اعتماد الکترونیک
خوشبختانه در چندین سال اخیر ، تمامی وب سایت هایی که قصد دارند تا در زمینه دریافت درگاه پرداخت و فروش اینترنتی قانونی فعالیت داشته باشند ، می بایست نماد اعتماد الکترونیک را از مراجع مربوطه دریافت کرده و داخل سایت خودشان قرار دهند . البته درمورد نماد اعتماد نکاتی وجود دارند که بسیاری از افراد از آن غافل بوده و صرفا با دیدن تصویر نماد اعتماد داخل سایت ، افدام به خرید می کند . این موضوع را به شکل کامل در اینجا موشکافی خواهیم کرد .
اول اینکه لازم است بدانید که در دنیای فروشگاه های اینترنتی ، دو نوع درگاه پرداخت وجود دارد که میتواند روی وب سایت ها فعال شود . درگاه های اول ، درگاه های مستقیم و نوع دوم درگاه های واسط هستند . منظور از درگاه های مستقیم ، درگاه های بانکی هستند که پذیرنده آنها مستقیما خود بانک است به عبارتی درگاه به پرداخت بانک ملت ، یا بانک صادرات و سداد بانک ملی و … که زیر نظر بانک مقصد فعالیت می کنند . برای داشتن این نوع درگاه ها روی وب سایت حتما باید نماد اعتماد الکترونیک داشته باشید تا بتوانید درخواست درگاه مستقیم کنید . میزان کارمزد این درگاه ها بسیار کم بوده و مقرون به صرفه تر وسریع تر هستند ( هم از نظر عملکرد و هم از نظر تسویه حساب با شما ) .
اما درگاه های واسط کمی تفاوت دارند . درگاه های واسط برای مثال درگاه زرین پال ، پارس پال و … هستند که زیر نظر یک شرکت خصوصی به عنوان واسطی بین شما و بانک فعالیت می کنند . طبق آخرین اطلاعی که از این درگاه ها داریم ، داشتن این نوع درگاه ها روی سایت نیازی به نماد اعتماد الکترونیک ندارد و شما میتوانید بدون داشتن نماد اعتماد الترونیک نیز درخواست مثلا درگاه زرین پال داده و روی سایت خود قسمت سبد خرید را فعال کنید . لیست معتبر ترین درگاه های بانکی را در لیست زیر مشاهده می کنید .
نام درگاه | آدرس اینترنتی |
آسان پرداخت پرشین | https://asan.shaparak.ir |
به پرداخت ملت | https://bpm.shaparak.ir |
تجارت الکترونیک پارسیان | https://pec.shaparak.ir |
تجارت الکترونیک پارسیان | https://pecco.shaparak.ir |
پرداخت الکترونیک سامان | https://sep.shaparak.ir |
پرداخت الکترونیک پاسارگاد | https://pep.shaparak.ir |
پرداخت نوین آرین | https://pna.shaparak.ir |
پرداخت الکترونیک سداد | https://sadad.shaparak.ir |
کارت اعتباری ایران کیش | https://ikc.shaparak.ir |
فن آوا کارت | https://fanava.shaparak.ir |
مبنا کارت آریا | https://mabna.shaparak.ir |
الکترونیک کارت دماوند | https://ecd.shaparak.ir |
سایان کارت | https://sayan.shaparak.ir |
اما دقت داشته باشید که اگر درحال حاضر اقدام به اخذ هرنوع درگاهی نمائید ، مستلزم ورود به سامانه مالیاتی و دریافت کدرهگیری مالیاتی هستید تا اطلاعات حساب شما در سامانه مالیات ثبت شود . پس این مورد در هر دو نوع درگاه انجام خواهد شد . موضوعی که همواره در هنگام ورود به درگاه پرداخت باید به آن توجه داشته باشید دامین shaparak است که حتما باید به شکل shaparak نوشته شده باشد هرگونه مغایرتی همچون shaaparak و یا shapaarak و تناقضاتی از این دست ، نشان دهنده درگاه های غیر معتبر است .
اما نکته مهم اینجاست که اگر داخل وب سایتی قصد خرید دارید و این وب سایت ازدرگاه واسطی همچون زرین پال استفاده میکند ، و نماد اعتماد داخل آن سایت دیده نمی شود ، نمیتوان گفت که اعتبار لازم برای خرید را ندارد ، اما مطمئنا وب سایتی که دارای نماد اعتماد باشد به این وب سایت ارجعیت دارد . پس وجود درگاه واسط پرداخت ، دلیل بر معتبر بودن سایت هدف نیست .
نکته مهم بعدی درمورد نماد اعتماد الکترونیک یا همان ای نماد ، بازشدن پنجره پاپ آپ اطلاعات دریافت کننده نماد است . وب سایت هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند ، ملزم هستند تا آیکون نماد مربوطه را در بخشی از وب سایت که معمولا انتهای سایت است قرار دهند . برخی از وب سایت ها به شکل نادرست ، فقط یک تصویر از نماد اعتماد را در این بخش قرار میدهند و افرادی که اطلاعات لازم را در مورد اعتبار سنجی نماد اعتماد ندارند ، اینگونه تصور میکنند که این سایت دارای نماد اعتماد است .
دوستان عزیز دقت داشته بایشد که حتما تصویر نماد اعتمادی که در وب سایت وجود دارد باید قابل کلیک کردن باشد ! زمانی که شما روی این تصویر کلیک می کنید ، یک پنجره با آدرس سایت ای نماد باز خواهد شد که پنجرهای مجزا از مرورگر شما است و داخل این پنجره اول باید به نام دامنه سایت یا همان آدرس سایت دقت کنید که حتما برابر با آدرس سایت باشد که داخل آن هستید ، همچنین نام دارنده امتیاز نماد اعتماد و تاریخ انقضای نماد نیز در این بخش قابل رویت است که باید به شکل دقیق به آنها توجه کنید . در صورت اعتبار سنجی پنجره نماد اعتماد ، میتوانید اطمینان خاطر از عملکرد درست این وب سایت را داشته باشید .
- وجود آدرس و شماره تماس های مشخص با پشتیبانی پاسخگو
یکی ازشروط دریافت نماد اعتماد الکترونیک ، اعتبار سنحی آدرس پستی و محل فیزیکی فروشگاه به همراه اعبتار سنجی شماره تماس ثابت فروشگاه است . به این ترتیب محل و آدرس دقیق فروشگاه داخل سامانه نماد اعتماد ثبت شده و متقاضی نیز موظف است تا اطلاعات تماس را داخل سایت خود در صفحه تماس با ما قرار دهد . یک فروشگاه معتبر دارای شماره تماس های ثابت برای پاسخگویی به مشتریان و یک تیم پشتیبانی مناسب است . اگر در دفعات متعدد موفق به صحبت با فروشگاه نشدید ، توصیه می شود تا به سراغ فروشگاه دیگری بروید . قبل و پس از سفارش ، حتی پس از تحویل محصول ، تیم پشتیبانی باید پاسخگوی شما بوده و راهنمایی های لازم را خدمتتان ارائه کند . این پشتیبانی میتواند در قالب تماس تلفنی ، تیکت ، چت آنلاین و هر روش دیگری باشد .
- امکان پرداخت در محل
اگر به عملکرد فروشگاهی هنوز هم مشکوک هستید ، درصورت وجود شرایط پرداخت در محل ، میتوانید از این گزینه استفاده نمائید تا زمانی که محصول به دست شما رسید و صحت آن را تایید کردید ، اقدام به پرداخت هزینه آن نمائید . معمولا گزینه پرداخت در محل در سایت هایی که دایره فعالیت آنها بسیار بزرگ است فراهم بوده و میتوانید با خیالی راحت تر اقدام به خرید کنید .
معمولا پیج های اینستاگرامی که وابسته به وب سایت خاصی نیستند و یا خودشان دارای وب سایت نیستند ، این روش را بیشتر در پیش گرفتهاند و همین گزینه نیز میتواند یکی از فاکتور های افزایش فروش معرفی شود .
- داستان لوگو سامان دهی چیست ؟
لوگو سامان دهی یکی از مجوز هایی است که پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیک به وب سایت ها اعطا می شود . این مجوز یکی از مجوز های رسانه دیجیتال است . اگر وب سایتی دارای درگاه است ، و در داخل سایت تنها تصویر 1 نماد وجود دارد و آن نیز نماد لوگو سامان دهی است ، میتواند اطمینانی بر داشتن نماد اعتماد توسط آن وب سایت باشد . نمونه خاصی از سایت هایی که تنها نماد لوگو سامان دهی را داخل سایت قرار میدهند سایت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و سایت آموزشی همیار وردپرس است که البته یکی از دلایل قرار ندادن سایر نمادها میتواند شلوغ شدن بیش از جد وب سایت باشد که نماد نهایی سامان دهی را داخل سایت قرار میدهند . اما در مورد سامان دهی باید توجه داشته باشید که این نماد نیز همانند نماد اعتماد یک تصویر قابل کلیک است و ضمن کلیک روی این تصویر باید پنجره مربوط به لوگو سامان دهی با اطلاعات صاحب امتیاز و دامنه سایت مربوطه نمایش داده شود .
در این نماد نیز تاریخ انقضا و وضعیت نماد نیز مهم است . البته اخد لوگو سامان دهی با حالت تایید شده کمی دشوار است و نماد های سامان دهی در اغلب سایت ها با اعتبار زمانی کوتاه ارائه می شوند و نیاز به تمدید های زودهنگام دارند به همین دلیل داخل بسیاری از سایت ها این نماد به شکل در حال بررسی دیده می شود . اما در حال بررسی بودن اوگو سامان دهی به معنی نبود نماد اعتماد یا اتمام تاریخ انقضای آن نیست و باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشید .
سایر موارد مربوط اعتماد به فروشگاه
مواردی که دربالا گفته شدند نکات کلی هستند اما برخی از موضوعات نیز وجود دارند که عموی تر هستند و میتوانید در قدم اول این نکات را مد نظر داشته باشید .
- خرید از فروشگاه های آشنا و خوش نام
اگر نام محصولی را در گوگل جتسجو میکنید ، هر وب سایتی که در نتایج به شما نمایش داده می شود معتبر نیست ! در قدم اول خرید از سایت های آشنا میتواند ریسک خطر را بسیار کاهش دهد . سایت هایی که در کشورما در حال فعالیت هستند و اسم و رسمی برای خود دارند تقریبا مشخص هستند . اما خب در این بین بررسی قیمت ها نیز وجود دارد و شما علاقمند هستید تا محصول مدنظر خود را با همان کیفیت با قیمتی مناسب تر خرید کنید .
در این مورد سایت هایی همچون ترب می تواند به شما کمک کند تا سایت هایی که قیمت هایی مناسب تری دارند را پیدا کنید . توجه داشته باشید تنها سایت هایی اجازه ثبت محصول در ترب را دارند که دارای نماد اعتماد باشند و از این جهت وب سایت های داخل سایت ترب عموما قابل اعتماد هستند و مشکلی نیست .
- شرایط و ضوابط فروشگاه و روش های ارسال
هرفروشگاهی که قصد ارائه خدمات فروش آنلاین را دارد ملزم به تنظیم شرایط و ضوابط خرید از سایت است که کاربران نیز باید قبل از خرید این بخش را مطالعه کنند . خیلی ار کاربران هنگام خرید و تکمبل بخش صورتحساب ، بدون اینکه بخش قوانین را مطالعه کنند ، تیک مربوط به پذیرفتن قوانین را کلیک کرده و خرید را انجام میدهند .
اما ممکن است داخل بخش شرایط و ضوابط فروشگاه ، مواردی باشند که شما با مطالعه آنها ، علاقمند به خرید از آن فروشگاه نباشید ، لذا دقت داشته باشید که با صرف 5 دقیقه زمان ،بخش شرایط و ضوابط هرفروشگاه را مطالعه نمائید و سپس پرسه خرید را تکمیل کنید .
- بروز رسانی های سایت
بروز بودن سایت یکی از نکات مهم است که نشان میدهد سایت آخرین بار چه زمانی فعال بوده و آیا کسانی هستند که در پشت پرده این وب سایت مشغول به تولید محتوا و پاسخگویی و … هستند یا خیر ! راه های زیادی برای فهمیدن بروز بودن سایت وجود دارد . اولین مورد تاریخ انتشار آخرین محصولات داخل فروشگاه است که باید توجه داشته باشید اگر بیش از 3 الی 6 ماه از آخرین تاریخ ارسال محصول در فروشگاه گذشته است ، باید در این مورد کمی تامل کنید .
انتشار مطالب و محتوا داخل سایت نیز یکی دیگر از بخش ها برای پی بردن به بروز بودن سایت است و توجه داشته باشید که آخرین مطالب در قسمت وبلاگ این وب سایت چه زمانی منتشر شده است . گزینه بعدی آخرین نظرات ارسال شده در داخل سایت است . داخل چندین محصول وارد شده و بررسی کنید که نظرات ارسال شده برای محصولات سایت در چه تاریخ هایی بوده است .
نهایتا میتوانید از طریق تماس مستقیم با فروشگاه از طریق شماره تماس و صحبت با کارشناسان ، اطمینان لازم را کسب کنید . مواردی که در این صفحه به آنها اشاره شد صرفا نکات کلی هستند و فروشگاه اینترنتی کالیما هیچکدام از این موارد را تضمینی 100% و با پذیرش مسئولیت منتشر ننموده است به این دلیل که نمیتوان هرگز با قطعیت در مورد سایت های ناآشنا و نوپا اطمینان خاطر را تضمین کرد .